چه چیزی چوکر را از کلاچ متمایز می کند؟ برنامه آموزشی قوانین و شرایط بسکتبال

نکات برجسته

تیم

در بسکتبال کلاسیک، فهرست یک تیم برای یک مسابقه شامل 12 نفر است (ممکن است تعداد بیشتری در باشگاه وجود داشته باشد). از این تعداد 5 بازیکن به طور همزمان در زمین حضور دارند. بسکتبال 3x3 نیز وجود دارد که در برنامه بازی های المپیک گنجانده شده بود (اولین بار در توکیو شروع می شود) اما فعلاً اجازه دهید این ورزش را از تصویر خارج کنیم.

بازیکنان خود بر اساس موقعیت تقسیم می شوند: پوینت گارد (شماره 1)، گارد هجومی (2)، فوروارد کوچک (3)، فوروارد سنگین (4) و مرکز (5). به عنوان یک قاعده، هر چه تعداد موقعیت بالاتر باشد، بازیکن بالاتر و قدرتمندتر است. بازیکنانی وجود دارند که بسته به موقعیت در زمین می توانند در چندین موقعیت بازی کنند: گارد ترکیبی (مدافع جهانی که موقعیت های اول و دوم را پوشش می دهد) و سوینگمن (دوم و سوم).

تعداد نامحدودی تعویض در طول مسابقه مجاز است.

زمین بازی

ابعاد یک زمین بسکتبال استاندارد 28 در 15 متر است. حداقل ارتفاع سالن 7 متر است. دایره مرکزی 1,8 متر قطر دارد. خط پرتاب آزاد در فاصله 3,6 متری از خط پایانی قرار دارد. شعاع قوس سه نقطه ای 6,75 متر است (در NBA - 7,24 متر).

اندازه تخته پشتی بسکتبال 180 در 105 سانتی متر می باشد که لبه زیرین تخته در ارتفاع 290 ​​سانتی متری از کف قرار دارد. خود حلقه در ارتفاع 305 سانتی متر قطر حلقه 45 سانتی متر است.

زمان

یک مسابقه استاندارد شامل چهار کوارتر است که به مدت 10 دقیقه (قوانین فیبا، برای بازی های تیم ملی و بیشتر لیگ های حرفه ای استفاده می شود) یا 12 دقیقه (قوانین NBA). فقط زمان بازی خالص در نظر گرفته می شود - در طول استراحت های مرتبط با تخلفات، تعویض ها، پنالتی ها و غیره، کرونومتر متوقف می شود. مکث بعد از کوارتر اول و سوم 1 دقیقه طول می کشد. استراحت طولانی (پس از کوارتر دوم) - 3 دقیقه.

هیچ تساوی در بسکتبال وجود ندارد - اگر نتیجه پس از زمان قانونی مساوی شود، وقت اضافه به مدت 5 دقیقه تعلق می گیرد. تعداد اضافه کاری ها محدود نیست.

نکته مهم دیگر زمان در نظر گرفته شده برای حمله است. تیم باید در مدت 24 ثانیه از لحظه ای که توپ وارد بازی می شود، فرصتی برای ضربه زدن داشته باشد. کرونومتر فقط زمانی تنظیم مجدد می شود که توپ به تخته پشتی یا حلقه برخورد کند (اگر اشتباهی وجود داشته باشد، زمان ادامه می یابد). پس از یک ریباند تهاجمی، 14 ثانیه برای حمله دوم در نظر گرفته می شود. این کار برای افزایش پویایی بازی انجام می شود.

قوانین و مقررات

هدف اصلی کسب امتیاز بیشتر از حریف است. امتیاز برای زدن حلقه تعلق می گیرد، اما خود ضربه ها دارای سه نوع ارزش هستند.

یک شوت از راه دور (از خارج از خط 3 امتیازی) 3 امتیاز دارد

پرتاب منظم - 2 امتیاز

پرتاب آزاد (از خط خطا) - 1 امتیاز

هنگام حرکت در زمین، بازیکنان باید توپ را با یک دست دریبل کنند (آن را به زمین بزنند). اگر دریبل زدن متوقف شود (اگر توپ در یک یا هر دو دست نگه داشته شود)، شما مجاز هستید حداکثر سه قدم بردارید - و پاس بدهید یا شوت کنید. در غیر این صورت یک دریبل دوبل ثبت می شود که تخلف از قوانین است.

بازیکنان نمی توانند بیش از 3 ثانیه متوالی در منطقه سه ثانیه حریف باشند (به طوری که مراکز بلند در آنجا بیکار نمانند و منتظر یک پاس طولانی باشند).

شما نمی توانید عمداً به توپ ضربه بزنید یا مشت کنید.

پس از عبور توپ از خط وسط، نمی توان توپ را به نیمه زمین بازگرداند.

هنگامی که حریف در حال پرتاب یا در حال پرواز است، توپ را می توان مسدود کرد، اما فقط قبل از اینکه مسیر پرواز رو به پایین شود. وقتی توپ رو به پایین مسدود می شود، داوران ضربه را در سبد حساب می کنند.

فواید

هرگونه تخطی از قوانین توسط حریف مجازات خطا دارد. خطاها می تواند شخصی یا تیمی باشد. تمام تخلفات بازیکنان تیم به عنوان خطای تیمی محسوب می شود.

هنگامی که به 5 خطای تیمی در یک کوارتر رسید، هر خطای بعدی توسط آن تیم به پنالتی تبدیل می شود (قابل مجازات با دو پرتاب آزاد برای حریف).

با رسیدن به 5 خطای شخصی در هر بازی (6 خطا در NBA)، بازیکن برای بقیه بازی حذف می شود.

چهار نوع خطای اصلی وجود دارد - شخصی، فنی، غیرورزشی و محروم کننده.

شخصی برای نقض قوانین به دلیل تماس فیزیکی با حریف داده می شود.

اگر حریف در آن لحظه شوت می‌کرد، پرتاب‌های آزاد تعلق می‌گیرد - یکی (اگر گل میدان موفقیت‌آمیز بود) یا دو (اگر بازیکنی که خطا شده بود از دست داد).

اگر حریف بدون توپ بود یا وقت نداشت که شوت بزند، پرتاب های آزاد فقط در صورتی انجام می شود که تیم "خطاکننده" 5 پنالتی تیمی در کوارتر داشته باشد (به بالا مراجعه کنید). در غیر این صورت، توپ به سادگی به سمت حریف می رود.

غیر ورزشی خطا - نقض قوانین بدون تلاش برای رقابت برای توپ. آنها به همان روش شخصی مجازات می شوند، با یک شرط - پس از انجام پرتاب های آزاد، خود شخص آسیب دیده توپ را از پشت خط کناری در مرکز زمین وارد بازی می کند. اگر بازیکنی در یک مسابقه دو خطای غیرورزشی دریافت کند، محروم خواهد شد.

فنی خطا - نقض قوانین بدون تماس مستقیم با حریف (تاخیر عمدی بازی، رفتار نامناسب نسبت به حریف یا داور و غیره). پنالتی دو پرتاب آزاد است که پس از آن حریف نیز توپ را وارد بازی می کند.

رد صلاحیت خطا - رفتار غیرورزشی آشکار توسط بازیکن یا مربی. حتی جایگزین ها را می توان مجازات کرد. با دریافت چنین خطایی، بازیکن باید زمین و نیمکت تیم را ترک کند. حریف دو پرتاب آزاد می زند و توپ را وارد بازی می کند.

آستین ریورز در گذرگاه برق

واژگان بسکتبال

برای خواندن راحت متون بسکتبال چه کلماتی را باید بدانید؟

غوطه ور شدن - پرطرفدارترین و مورد علاقه ترین شوت در بسکتبال - زمانی که توپ با دستان خود، از بالا (و نه از راه دور) به داخل رینگ آورده می شود. اسلم دانک هم همینه ولی مخصوصا درخشان و دیدنی!

لای آپ - پرتاب از فاصله نزدیک، اما نه از بالا. پرتاب کلاسیک بچه ها از زیر حلقه همان لایی آپ است.

کوچه بالا - همچنین به عنوان "چتر نجات" شناخته می شود، همچنین به عنوان دیدنی ترین گزینه حمله نیز شناخته می شود، زمانی که بازیکنی یک پاس بلند و بلند انجام می دهد و شریک او در یک پرش توپ را می گیرد و بلافاصله بدون فرود غرق می شود.

کراس اوور - انتقال تند توپ از یک دست به دست دیگر در حالی که به طور همزمان بازیکن را به جلو یا به پهلو منحرف می کند. عنصر اصلی دریبلینگ (راندن توپ) که به شما امکان می دهد حریف (یک یا چند نفر) را شکست دهید.

زنگ کوب - ضربه ای که همزمان با آژیر به ثمر رسید. در واقع، آژیر زنگ هشداری است که پایان زمان بازی یا زمان اختصاص داده شده برای حمله را نشان می دهد. اما گاهی برای سادگی به پرتاب فوق زنگ نیز می گویند.

چاکر - بازیکنی که پایان‌های پرتنش مسابقات را به خوبی مدیریت نمی‌کند. نتیجه گیری نه بر اساس یک یا دو بازی، بلکه بر اساس نتایج یک بخش طولانی از مسابقات قهرمانی یا کل دوران حرفه ای یک بازیکن بسکتبال انجام می شود. یک ویژگی بسیار توهین آمیز، که با این وجود، اغلب حتی به ستاره های شناخته شده نیز اعطا می شود. کسب امتیاز زیاد یک چیز است، امتیاز گرفتن در پایان، در گرماگرم مبارزه، چیز دیگری است. به همه داده نمی شود.

کلاچر - فقط مردی که خفه کننده نیست. کلاچ - "زمان گرم". قاعدتا دقایق پایانی بازی با تساوی نسبی در امتیاز. کلاچر بازیکنی است که در این لحظه در زمین احساس اعتماد به نفس می کند و می تواند مرتباً برای تیمش پیروزی به ارمغان بیاورد.

کمک کنید - کمک کردن یک پاس که پس از آن شریک شما بلافاصله یک پرتاب دقیق انجام می دهد.

گلدان- یا "موز"، اگرچه کلمه دوم به ندرت استفاده می شود. به این بلاک شات می گویند. "او گلدان را وزن کرد" - او در هنگام پرتاب حریف توپ را به شکلی آبدار مسدود کرد.

انتقال - انتقال از دفاع به حمله هرچه تیم سریعتر آن را شروع کند، شانس حمله موفق بیشتر است.

امتیاز شانس دوم - امتیازاتی که پس از ریباند روی تخته پشتی شخص دیگری به دست می آید.

دابل دابل - نشانگر زمانی که یک بازیکن دو رقمی (10 یا بیشتر) در دو دسته آماری به طور همزمان به دست آورد. پنج دسته وجود دارد: امتیاز، ریباند، پاس گل، توپ ربایی، ضربات بلاک شده. یعنی 10 امتیاز و 10 ریباند از قبل یک دابل دابل است. 10 امتیاز و 10 پاس گل هم. دبل‌های بدون امتیاز (مثلاً از طریق ریباند و ضربات بلاک) انجام می‌شود. تریپ دوبل (در سه دسته با 10 یا بیشتر مشخص شده) و حتی چهار دوبل (در چهار) وجود دارد. کوین تاپل دابل (پنج دسته) از نظر تئوری امکان پذیر است و حتی در لیگ های آماتور نیز ثبت می شود، اما هرگز در بسکتبال حرفه ای اتفاق نیفتاده است.

پایان یک - یک ضربه دقیق با خطا، زمانی که بازیکن فرصت اضافه کردن یک امتیاز دیگر از خط پرتاب آزاد را پیدا می کند (در واقع، "و یک" در زبان روسی مانند "به علاوه یک" به نظر می رسد).

آجر - پرتاب بدی که هدف را از دست می دهد.

پیش نویس - پرتاب بسیار بد زمانی که توپ به تخته پشتی یا قوس حلقه برخورد نکرد.

رنگ - بخش ذوزنقه ای از زمین بین خط پنالتی و رینگ. قاعدتاً با رنگی متفاوت با بقیه پارکت ها رنگ آمیزی می شود و به همین دلیل نام خود را گرفته است. رنگ خود همان منطقه 3 ثانیه ای است که در قوانین بالا ذکر شده است.

بررسی