این چیزی است که به شما کمک می کند تا از مشکلات سیستم دهلیزی جلوگیری کنید - آموزشی که باید در مورد آن بدانید

سرگیجه، حالت تهوع و بیماری حرکت می تواند باعث شود از سفرهای طولانی منصرف شوید. #ProstoProSport به شما می گوید که چگونه از حمل و نقل لذت ببرید و مسابقات تیم مورد علاقه خود را از دست ندهید.

دستگاه دهلیزی

عملکرد اصلی دستگاه دهلیزی انسان تجزیه و تحلیل تغییرات در موقعیت در فضای اندام ها، تنه یا سر و انتقال داده ها به مغز است.

این اندام است که به سرعت به همه تأثیرات خارجی پاسخ می دهد و به حفظ تعادل و حرکت در فضا کمک می کند. بنابراین، با اطاعت از این دستورات، به طور ناخودآگاه وزن بدن خود را در جهت درست تغییر می دهیم یا پاهای خود را بازتر می کنیم تا تعادل را راحت تر حفظ کنیم، مثلاً در واگن مترو.

اگر عملکرد دستگاه دهلیزی مختل شود، فرد به معنای واقعی کلمه احساس نمی کند با اطمینان روی پاهای خود می ایستد. بسیاری از مردم این احساس را هنگام تکان خوردن در کشتی یا هنگام مسافرت در حمل و نقل، هنگام بالا رفتن از آسانسور پرسرعت، بلند شدن در هواپیما یا حتی زمانی که می خواهند ناگهان از رختخواب خارج شوند، تجربه می کنند.

برای شروع آموزش سیستم دهلیزی خود لازم نیست رویای فضانورد یا خلبان شدن را داشته باشید. تمرینات ساده برای همه در دسترس است و بسیاری از مشکلات را برطرف می کند.

اگر زمین از زیر پای شما ناپدید شود

اختلالات دهلیزی باعث ایجاد مشکلات جدی در جهت گیری فضایی می شود. یکی از اولین نشانه‌هایی که نشان می‌دهد چیزی اشتباه است، راه رفتن نامطمئن و ناپایدار است، زمانی که فرد ممکن است بدون دلیل بیفتد یا با تکه‌های مبلمان برخورد کند.

اختلالات دهلیزی می تواند همراه با سرگیجه، سردرد، سیاهی چشم، زنگ زدن در گوش، لرزش پلک ها و همچنین حملات تهوع، تعریق زیاد، افزایش فشار خون، افزایش ضربان قلب و تنفس، کاهش دمای بدن و تغییرات باشد. در رنگ پوست

تمام علائم اختلالات دهلیزی می تواند در حملات ظاهر شود، به عنوان مثال، فقط در هنگام سفر در صندلی عقب ماشین. اما اگر در زندگی روزمره، حتی با تغییر معمول وضعیت بدن، کج کردن یا چرخاندن سر خود، احساس ناامنی می کنید، یا متوجه بیماری هایی به دلیل تغییر دما یا رطوبت هوا و به وجود آمدن بوهای نامطبوع شدید، دلیلی وجود دارد که با یک متخصص مشورت کنید. متخصص گوش و حلق و بینی

چگونه دستگاه دهلیزی را آموزش دهیم؟

لازم نیست در سانتریفیوژ بچرخید یا روی میله افقی "خورشید" انجام دهید. راه اصلی برای آموزش دستگاه دهلیزی، ژیمناستیک دهلیزی در دسترس عموم است.

اگر می خواهید دروس ویدیویی را انتخاب کنید، می توانید با جستجوی "ژیمناستیک دهلیزی" مجموعه های زیادی برای گروه های سنی مختلف در YouTube پیدا کنید.

مجموعه ای از تمرینات را از ساده تا پیچیده تر انتخاب کنید. زمان توصیه شده برای تمرین روزانه 15 دقیقه است. هر تمرین باید با چندین رویکرد انجام شود و به تدریج سرعت و دامنه افزایش یابد.

با ساده ترین تمرینات، از سه تا پنج تمرین در یک مجموعه شروع کنید. در عرض 10-14 روز به آنها عادت کنید. سپس 2-3 تمرین دیگر اضافه کنید و دوباره به خود زمان دهید تا سازگار شوید. و به همین ترتیب، و غیره…

تمرین منظم به علاوه صبر، و پس از چند هفته مطمئناً متوجه پیشرفت خواهید شد. اما برای حفظ خود در شکل مطلوب، باید دائماً دستگاه دهلیزی را آموزش دهید.

از چه راه هایی می توانید استقامت دستگاه دهلیزی را تمرین دهید؟

در ابتدا، تمرین ممکن است باعث سرگیجه شود، اما به تدریج شما بهبود وضعیت خود را احساس خواهید کرد و می توانید عملکرد طبیعی اندام تعادل را بازیابی کنید.

هر تمرین را با سرعتی راحت و با تعداد تکرار راحت انجام دهید. با 5-10 تکرار شروع کنید، بسته به احساس خود به تدریج آنها را به 15-20 افزایش دهید.

ورزش هایی که نیازی به تماس چشمی ندارند می توانند به تدریج با انجام آنها با چشمان بسته سخت تر شوند.

اگر برخی از ورزش ها به طور ناگهانی باعث ناراحتی (سرگیجه یا حالت تهوع) شد، باید آن را به دوره بعدی تمرین موکول کنید. در دو تا سه هفته اول لازم است از حرکات ناگهانی خودداری شود.

در حالت نشسته ورزش کنید

  1. بشین انگشت اشاره خود را به سمت جلو دراز کنید و نگاه خود را به آن ثابت کنید. بدون برداشتن چشم، سر خود را به جهات مختلف بچرخانید و به تدریج سرعت را افزایش دهید.
  2. بشین دو کارت را در دستان خود بگیرید، بازوهای خود را در سطح شانه صاف کنید. سر باید بی حرکت بماند. به طور متناوب نگاه خود را روی یکی از کارت ها متمرکز کنید.
  3. بشین بدون حرکت دادن سر، نگاه خود را از پایین به بالا و سپس از چپ به راست حرکت دهید. به تدریج سرعت حرکات خود را افزایش دهید.
  4. بشین شانه های خود را به سمت بالا و پایین بالا بیاورید، سپس شانه های خود را به جلو و عقب حرکت دهید.

در حالت ایستاده ورزش کنید

  1. بایستید پاهای خود را به اندازه عرض شانه باز کنید و نگاه خود را مستقیم به جلو متمرکز کنید. شروع به انجام حرکات دایره ای با بدن خود به طور متناوب به سمت راست و چپ، ابتدا با دامنه کوچک و سپس با قطر زیاد دایره کنید.
  2. بایستید پاهای خود را به اندازه عرض شانه باز کنید و نگاه خود را مستقیم به جلو متمرکز کنید. بالاتنه خود را به جلو و عقب، چپ و راست خم کنید.
  3. بایستید، دست ها را در امتداد بدن پایین بیاورید و پاهای خود را ببندید. سر خود را چندین بار به جلو و عقب خم کنید، هوا را به صورت ریتمیک دم و بازدم کنید. به همان تعداد خمیدگی به سمت راست و چپ انجام دهید. حرکات دایره ای سر خود را ابتدا در یک جهت و سپس در جهت مخالف انجام دهید.
  1. بایستید یک توپ تنیس بردارید و آن را از یک دست به دست دیگر پرتاب کنید. توپ را بالاتر از سطح چشم پرتاب کنید. پس از دو یا سه دقیقه از تمرین، باید یک پا را بلند کرده و تمرین را تکرار کنید، توپ را زیر زانو بیندازید و سپس پاها را عوض کنید.
  2. بایستید دستان خود را روی کمربند خود قرار دهید و بدون خم شدن، تنه خود را در جهات مختلف بچرخانید.
  3. بایستید دستان خود را به طرفین دراز کنید، روی یک پا بایستید و چشمان خود را ببندید. سپس پای تکیه گاه خود را عوض کرده و تمرین را تکرار کنید. هر چه مدت طولانی تری این موقعیت را داشته باشید، بهتر است. بعداً می توانید این تمرین را با انجام حرکات دایره ای با پای بلند شده خود پیچیده کنید.
  4. بایستید جسمی را بردارید که کوچکتر از پای شما باشد. با یک پا روی آن قدم بگذارید و تعادل خود را حفظ کنید، ابتدا با چشمان باز و سپس با چشمان بسته تعادل خود را حفظ کنید. هرچه ساپورت کوچکتر باشد، حفظ تعادل روی آن دشوارتر است.

تمرینات در حرکت

  1. بدون بستن چشمان خود در اطراف محیط اتاق حرکت کنید، از همه موانع اجتناب کنید. چندین دایره انجام دهید. ابتدا در یک جهت و سپس در جهت مخالف حرکت کنید. سپس همین کار را انجام دهید، اما با چشمان بسته.
  2. در مرکز اتاق بایستید. هر دو دست را به طرفین دراز کنید و حول محور خود بچرخید. با یک یا دو چرخش آهسته در هر جهت شروع کنید. با هر تمرین به تدریج تعداد دورها و سرعت آنها را افزایش دهید. پس از چرخش، باید سعی کنید مستقیم راه بروید.
  3. یک کتاب یا هر چیز دیگری با شکل و وزن مناسب بردارید، آن را بالای سر خود قرار دهید و سعی کنید راه بروید. با مسیرهای مستقیم حرکت شروع کنید، به تدریج کار را با چرخش پیچیده کنید.

چگونه دستگاه دهلیزی را در خیابان آموزش دهیم؟

  • ساده ترین کار این است که در امتداد حاشیه های باریک راه بروید و سعی کنید تعادل را حفظ کنید. اگر خجالت می‌کشید مثل یک کودک ظاهر شوید، در مسیرهای ناهموار، روی سنگ‌ها، روی سنگ‌ریزه‌ها، روی زمین‌های ناهموار قدم بزنید.
  • در صورت امکان، روی یک تاب تاب بخورید. اگر در مسکو زندگی می کنید، تاب بزرگسالان در میدان مایاکوفسکی بهترین دستگاه ورزش رایگان شما است.
  • سعی کنید بیشتر اوقات سوار چرخ و فلک و جاذبه ها شوید.
  • هر چیزی که نیاز به حفظ تعادل داشته باشد، سیستم دهلیزی را نیز تمرین می دهد. بنابراین، دوچرخه سواری کنید، اسکیت، اسکیت غلتکی، اسنوبرد یا اسکیت بورد، کوهستان یا اسکی صحرایی، پرش روی ترامپولین، سالتو و یوگا انجام دهید.

هک زندگی

اگر برای انجام تمرینات تنبل هستید، از چه راه هایی می توانید استقامت دستگاه دهلیزی را تمرین دهید؟

  • برای توسعه سیستم دهلیزی کفش مخصوص پیاده روی بخرید. کف چنین کفش هایی در قسمت میانی پا محدب ساخته شده است و این به شما اجازه آرامش نمی دهد و فرد را مجبور می کند که دائماً تعادل خود را کنترل کند.
  • در دفتر، می توانید روی یک صندلی بنشینید و بچرخانید - چندین بار در یک جهت، چندین بار در جهت دیگر. برای خانه یک صندلی گهواره ای بخرید و هر روز عصر به مدت نیم ساعت تکان دهید و در ویلا یک بانوج آویزان کنید و تاب بخورید!

بررسی