نحوه صحیح شوت کردن بسکتبال - انواع تکنیک های تیراندازی

انواع پرتاب

تکنیک تیراندازی در بسکتبال اولین و مهم ترین چیزی است که به ستاره های آینده NBA (و به طور کلی همه کسانی که به بخش های بسکتبال می آیند) آموزش داده می شود. اینها اصول اولیه، پایه ای هستند که بدون آنها نمی توان به یک بازیکن خوب تبدیل شد، مهم نیست که یک فرد دارای چه ویژگی های بدنی (سرعت، قدرت، استقامت، هماهنگی) باشد. و بهبود تکنیک پرتاب خود در بسکتبال به اندازه ورزش منظم در باشگاه و تمرین طرح های تاکتیکی ضروری است.

بیهوده نیست که ورزشکاران در پایان تمرین در زمین می مانند و به سادگی به تیراندازی در اطراف حلقه از نقاط مختلف ادامه می دهند (بعضی از آنها برای چندین ساعت متوالی). چون اگر پیشرفت نکنی بدتر میشی. و این قانون برای همه صدق می کند - حتی برای یک دانش آموز کلاس پنجم، حتی برای یک شرکت کننده در لیگ آماتور، حتی برای یک ستاره NBA. ایجاد پایه برای اجرای صحیح پرتاب مهم است، اما به همان اندازه مهم است که به طور مداوم حرکاتی را که طولانی مدت یاد گرفته اید تمرین کنید و آنها را دقیق تر و قابل اطمینان تر کنید. در اینجا هیچ محدودیتی برای کمال وجود ندارد.

بیایید نحوه پرتاب صحیح را یاد بگیریم! 

خود پرتاب ها انواع مختلفی دارند. آنها بر اساس تکنیک اجرا (پرتاب منظم، قلاب، نیمه هوک، لایی آپ، دانک)، بر اساس برد (از زیر حلقه، میان برد، سه امتیازی) و بر اساس نوع اجرا (دریبل، پرش، انحراف) تقسیم می شوند. ). لای آپ (پرتاب از پایین، در پاساژ، معمولاً از زیر تخته پشتی) و دانک نیاز به مهارت فنی خاصی ندارد. هر کودکی به سرعت یاد می گیرد که از فاصله نزدیک توپ را از تخته پشتی داخل سبد قرار دهد. همه نمی توانند غوطه ور شوند، اما همه چیز به فیزیک برمی گردد - نکته اصلی در اینجا این است که دقیقاً چگونه توپ را پرتاب کنید، بلکه به سادگی پرش تا حد امکان بالا و نزدیک به حلقه است تا به سادگی "پرتابه" را در تور قرار دهید. با یک یا هر دو دست هیچ ترفند خاصی وجود ندارد - پاهای خود را پمپ کنید، پرش خود را توسعه دهید و دیر یا زود همه چیز درست می شود. بی جهت نیست که دانک در ابتدا در بسکتبال آموزش داده نمی شود. اساس اصول رایج ترین پرتاب میان برد است. نوعی که در هنگام ضربات آزاد انجام می شود.

اجرای صحیح

تکنیک پرتاب آزاد در بسکتبال یک عنصر به ظاهر ساده، اما بسیار مهم است. بدترین اتفاقی که ممکن است برای یک ورزشکار بیفتد پرتاب نادرست است. حافظه عضلانی همه چیز را به سرعت دریافت می کند، و یادگیری مجدد آن بعداً بسیار دشوار است. روش ناشیانه یا به سادگی نادرست مطمئناً بر دقت تأثیر می گذارد (همانطور که می دانید - نه برای بهتر)، اما اصلاح آن ممکن است سال ها طول بکشد. اغلب، حتی زمانی که به NBA می‌رسند، بچه‌های امیدوار به اصلاح تکنیک پرتاب ضعیفی که در مدرسه آموزش داده شده‌اند، با غم و اندوه و تلاش‌های نیمه‌دلانه و به قیمت ساعت‌ها تمرین فردی، ادامه می‌دهند. به هر حال، اگر در سطح کودک یا دانش آموز اغلب می توانید از طریق ورزش و فیزیک پیش بروید، در NBA (و در هر لیگ حرفه ای معمولی) آنها دیگر شما را نجات نخواهند داد.

موثرترین تکنیک های پرتاب 

بازیکنی که تکنیک تیراندازی اش ضعیف است، در بسکتبال با مشکل مواجه می شود، حتی اگر بسیار قوی، پرش و انعطاف پذیر باشد.

در عین حال، هیچ فناوری جهانی، ایده آل و مناسب برای همه وجود ندارد. خیلی به خصوصیات شخصی و آنتروپومتری بستگی دارد. اما تعدادی توصیه اساسی وجود دارد که همیشه باید آنها را دنبال کنید.

بنابراین، چگونه یک شوت بسکتبال معمولی را به درستی اجرا کنیم؟

- مراقب موقعیت پاهای خود باشید! آنها باید در فاصله شانه باشند (برای هماهنگی بهتر)، در حالی که بهتر است پای پرتابی (اگر با راست پرتاب می کنید، راست و برعکس) کمی به جلو نسبت به پای نگهدارنده قرار دهید (حدود نیم قدم). ). زانوها کمی خم شده اند، پاشنه ها کمی از روی زمین پاره شده اند (به معنای واقعی کلمه به طوری که می توانید یک سکه زیر آنها بگذارید).

- سر باید دقیقاً در مرکز بدن باشد. آن را به سمت راست یا چپ کج نکنید - دقت را از دست خواهید داد.

- دستها مهمترین چیز هستند. هنگام بیرون آوردن توپ، بازوی پرتاب کننده باید در آرنج با زاویه 90 درجه خم شود و ساعد کاملاً عمود بر زمین باشد. در حالت ایده آل، خود توپ، در لحظه رها شدن از دست ها، در سطح پیشانی (یا بسیار کمی بالاتر) قرار دارد.

- دست ایمنی به هیچ وجه توپ را ثابت نمی کند - فقط آن را نگه می دارد. در غیر این صورت، "پرتابه" از مسیر بهینه پرواز می کند.

- خود توپ قبل از پرتاب فقط با دست پرتاب ثابت می شود. هرچه سطح توپی را که با کف دست خود می گیرید بیشتر باشد، بهتر است (کنترل پرتاب راحت تر است). بنابراین انگشتان خود را تا جایی که می توانید باز کنید.

چگونه پرتاب را آموزش دهیم؟ 

- در لحظه پرتاب، دست باید شل باشد، خود توپ باید فقط توسط دست پرتاب کننده دنبال شود. هرچه راحت‌تر و سریع‌تر توپ را رها کنید، با دقت بیشتری به درون سبد می‌رود.

- در آخرین لحظه از نوک انگشتان خود برای چرخش معکوس توپ استفاده کنید. باز هم، این تأثیر مثبتی بر دقت دارد.

- خود مسیر در آخرین لحظه با انگشت اشاره و وسط تعیین می شود. ساعد دست پرتاب کننده باید به شدت به سمت حلقه باشد.

- قبل از انجام پرتاب، یک "اسکات" کوچک انجام می شود؛ در همان لحظه اجرای آن، بدن و پاها صاف می شوند، اما نه خیلی تیز. به این ترتیب به توپ انگیزه بیشتری می دهید و فقط به قدرت دست پرتاب خود وابسته نیستید، که به شما امکان می دهد در لحظه جدا شدن از "پرتابه" از انجام حرکات تیز و تند با دست خودداری کنید.

- در نهایت، آخرین نکته، اما بسیار مهم، مسیر است. هرچه کمانی که توپ در امتداد آن پرواز می کند بالاتر باشد، احتمال اینکه مستقیماً در سبد فرود بیاید (به جای پرش از قوس) بیشتر است. توپ را مستقیم به حلقه پرتاب نکنید! نه تنها ضربه زدن دشوارتر است، بلکه جلوگیری از چنین پرتابی نیز آسان تر است. طبق قوانین، بلاک شات را فقط می توان روی توپی قرار داد که در مرحله صعودی پرواز است. بر این اساس، هر چه نقطه اوج مسیر بالاتر باشد، ساختن "گلدان" برای حریفان سخت تر است.

تغییرات

یادگیری نحوه شوت کردن بسکتبال یک فرآیند طولانی و دشوار است. هیچ کس در ابتدا برای دقت و سرعت تلاش نمی کند. تا زمانی که یاد نگیرید که چگونه رایج ترین پرتاب را به درستی اجرا کنید، تمام حرکات را به حالت خودکار درآورید، و کوچکترین تفاوت های ظریف را در حافظه عضلانی وارد کنید، نباید سعی کنید وانمود کنید که ترکیبی از استفن کوری و کوین دورانت هستید. فقط اگر تکنیک صحیح شوت در بسکتبال، همانطور که می گویند، در زیر قشر در بازیکن ریشه دوانده باشد، می توانید نوار را بالا ببرید و ادامه دهید.

خوب اگر تکنیک دارید ... تیراندازی در حال حرکت مهمترین چیز در بسکتبال است. یک بازیکن سطح بالا باید با دقت و سرعت پرتاب کند - در یک مبارزه فشرده، حریف زمان زیادی برای آماده کردن "رگبار" ایده آل نمی دهد. در عین حال تکنیک جامپ شوت در بسکتبال تفاوت چندانی با تکنیک انجام پرتاب آزاد ندارد. اصول اولیه یکسان است - بازوی پرتابی در آرنج 90 درجه خم شده است، ساعد عمود بر زمین است، توپ به آرامی با یک دست رها می شود، جهت با انگشت اشاره و وسط تنظیم می شود ... کل تفاوت در موقعیت پاها است. مهم است که در آنها گیج نشوید، تعادل یا هماهنگی خود را در لحظه پرتاب و بلافاصله پس از آن از دست ندهید. اما نکته اصلی وضعیت بدن است.

انتخاب تکنیک پرتاب 

بازیکنان درجه یک می دانند که چگونه مطمئن شوند که مهم نیست از چه موقعیتی پرتاب می کنند (در یک پرش، با انحراف، بلافاصله پس از یک متقاطع با یک جابجایی شدید به پهلو)، بدن و سر همیشه در یک خط عمود بر هم قرار دارند. به زمین رفت و به شدت به سمت رینگ چرخید. در این صورت است که تعادل و کنترل کامل بر توپ حاصل می شود. مهم نیست که خود بازیکن در این لحظه به کدام سمت حرکت می کند و پاهای او به چه صورت "کشش" باز شده است (یعنی از نظر فرود خوب مهم است که مجروح شوید، اما این مطمئناً بر پرتاب تأثیر نمی گذارد).

تنها چیزی که باید به خاطر داشته باشید این است که اگر هنگام پریدن پرتاب می کنید و شرایط اجازه می دهد، بهتر است به جلو بپرید (به جای عقب یا به پهلو)، و توپ باید در بالاترین نقطه پرواز رها شود. در مرحله به اصطلاح "هوایی"). باز هم، این دقیق تر خواهد بود.

بررسی