لباس غشایی: کجا "نفس می کشد"؟

بسیاری در مورد لباس های غشایی شنیده اند، اما این سؤالات همچنان مطرح می شود: "این چیست؟"، "چطور است؟". # ProstoProSport می داند که چگونه از فناوری های پیشرفته در زندگی روزمره استفاده کند، در خیابان یخ نزند و در مترو عرق نکند.

"غشاء" چیست؟

پارچه ممبران نوعی پارچه است که به دلیل ساختار خاص خود خاصیت ضد آب و ضد باد دارد و در عین حال بخار آب متصاعد شده از بدن انسان را از خود عبور می دهد.

غشا خود یا یک فیلم نازک است که روی پارچه فوقانی لمینت شده (جوش داده شده یا چسبانده می شود) یا یک آغشته مخصوص است که به طور سفت و سخت با استفاده از روش گرم در حین تولید روی پارچه اعمال می شود. در داخل، فیلم یا اشباع را می توان با لایه دیگری از پارچه محافظت کرد.

بنابراین، پارچه غشایی یک "ساندویچ" است: یک لایه پارچه + یک لایه غشاء (پارچه دولامینار) یا پارچه + غشاء + یک لایه اضافی از مواد که از خود غشاء در برابر آسیب محافظت می کند (پارچه سه لایه). سمت نفوذپذیر به آب غشاء به سمت "داخل" است، در حالی که سمت آب گریز به سمت "برون" است.

آخرین نوآوری پارچه غشایی 2,5 لایه است. این یک پارچه غشایی دو لایه است که در داخل با نوعی پوشش محافظ برای محافظت از خود غشا پوشانده شده است. تمام مزایای غشای سه لایه را دارد، اما وزن کمتری دارد.

آیا "غشاء" و "گورتکس" چیزهای متفاوتی هستند؟

یکی از اولین کسانی که در تولید غشاها موفق شد، باب گور بود که شرکت گور را در سال 1958 تأسیس کرد، که در ابتدا در یافتن برنامه های کاربردی برای یک ماده ابتکاری برای آن زمان - تفلون - تخصص داشت. تنها در سال 1969، در طول آزمایش، اولین غشاء به دست آمد. تاریخ پوشاک با استفاده از پارچه Gore-Tex از شرکت WL Gore and Associates به این ترتیب آغاز شد.

و تا به حال، مردم اغلب به دنبال لباس هایی با "Gore-Tex" هستند تا لباس های غشایی، به سادگی به وجود بازار کامل پارچه های غشایی مشکوک نیستند. بنابراین، همراه با Gore-Tex، Toray، Polartec Event و Unitika مواد غشایی را تحت برندهای معتبر خود تولید می کنند.

دو ویژگی اصلی غشا

دو پارامتر اصلی وجود دارد که در آنها "توانایی" یک محصول بیان می شود. اینها مواردی هستند که باید بر اساس آن انتخاب کنید و سپس به بقیه موارد توجه کنید.

  1. مقاومت در برابر آب (مقاومت در برابر آب) ارتفاع ستون آب است که غشاء می تواند بدون خیس شدن مقاومت کند. به عبارت دیگر، ستون خاصی از آب به صورت عمودی بر روی ناحیه آزمایش فشار می آورد، ارتفاع ستون افزایش می یابد تا زمانی که آب شروع به تراوش از غشاء کند. بر حسب میلی متر اندازه گیری می شود. بنابراین، هر چه این شاخص بالاتر باشد، بهتر است.
    نشانگرها: 20.000 میلی متر به این معنی است که پارچه در شرایط طوفانی (باد شدید، باران شدید کج، برف) خیس نمی شود. 10.000 میلی متر - پارچه می تواند در برابر باران شدید مقاومت کند. حدود 5.000 میلی متر - باران و برف خفیف؛ حدود 3.000 میلی متر - باران نمناک و برف مرطوب خفیف.

قابلیت تنفس (نفوذ پذیری بخار) مقدار بخاری است که پارچه اجازه می دهد در مدت زمان معینی از آن عبور کند.

واحد اندازه گیری پذیرفته شده: MVTR (نرخ انتقال بخار رطوبت - "نرخ انتقال بخار آب") - "تعداد گرم در هر متر مربع بافت در 24 ساعت."

شاخص ها: مواد بسیار قابل تنفس از 13 گرم بر متر مربع در روز. قابلیت تنفس بالا: 000-2 گرم در متر مربع در روز. مواد تنفسی: 6-000 گرم در متر مربع در روز.

شاخص دیگر RET (مقاومت تبخیر) است که توسط Gore-Tex استفاده می شود. هرچه مقدار RET کمتر باشد، غشاء رطوبت بیشتری را جذب می کند. بسیار قابل تنفس - 0-6، غیر قابل تنفس 20 و بالاتر.

این ویژگی ها بر روی برچسب های لباس به صورت دو عدد نشان داده شده است، به عنوان مثال، 10/8K یا 10/000، 7/000. عدد اول نشان دهنده مقاومت در برابر آب و عدد دوم نشان دهنده نفوذپذیری بخار است.

تست تصادف پارچه غشایی

انواع غشاء

سه دسته اصلی پارچه های غشایی وجود دارد: روزمره، حرفه ای و برای ورزش های فعال.

غشاهای دسته اول برای پوشیدن روزمره در نظر گرفته شده اند؛ آنها را اغلب می توان در لباس های بیرونی پاییز و زمستان برای بزرگسالان و کودکان یافت.

دومی در تولید لباس های حرفه ای، به عنوان مثال، برای کوهنوردان یا اسکی بازان استفاده می شود.
غشای ورزش‌های فعال سبک‌تر و «تنفس‌پذیر»تر از سایرین هستند، زیرا نیاز به زمان دارند تا گرمای بیشتری را از بدن گرم شده دونده یا دوچرخه‌سوار خارج کنند.

غشاء چگونه "نفس می کشد"؟

غشا خود یک لایه متخلخل با تعداد زیادی ریزچاله است. به عنوان مثال، در پارچه هایی با نفوذپذیری بخار متوسط ​​در هر 1 متر مربع. ببینید تا 1,5 میلیون "منافذ" وجود دارد. سوراخ ها ده ها هزار بار کوچکتر از یک قطره آب هستند و رطوبت از طریق آنها به شکل بخار آزاد می شود.

اسکی بازان، اسنوبرد سواران و کوهنوردان اغلب شاهد شناور شدن لباس های خود هستند، اگر دمای هوا در کوه ها به شدت کاهش یابد و رطوبت تغییر کند. برای سرعت بخشیدن به فرآیند حذف رطوبت، لباس های غشایی با کیفیت بالا دارای جیب های تهویه با زیپ، روی ژاکت ها - در داخل آستین، زیر بازوها، روی شلوار - در درزهای جانبی داخلی هستند.

این مهم است

لباس های غشایی با درزهای دوخته شده در محصولات تولید کنندگان مورد اعتماد پیدا نمی کنید. برای اینکه مدل های شما هوابند و واقعاً در برابر باران، برف و باد غیر قابل نفوذ باشند، همه درزها چسبانده شده اند.

اگر درز چرخ خیاطی را روی ژاکت یا شلوار می بینید، به این معنی است که محصولی بی کیفیت در دست دارید و آب از سوراخ های سوزن بیرون می زند.

اگر روی برچسب نوشته شده است "همه درزها مهر و موم شده اند" - همه درزها کاملاً مهر و موم شده اند و اگر "آب بندی بحرانی درز" را مشاهده کردید - فقط درزهای اصلی مهر و موم شده اند ، درزهای بالایی روی شانه ها و آستین ها قرار دارند.

زیپ ها نیز چسبانده می شوند و خود دندانه های زیپ با لایه ای از پلیمر ضد آب لمینت می شوند.

پرز غشایی

نه تنها لباس های بیرونی را می توان از پارچه های دارای غشاء تهیه کرد. اگر از اصل لایه بندی لباس برای هوای سرد پیروی کنید (1 - لباس زیر / لباس زیر حرارتی، 2 - عایق، پشم گوسفند، 3 - لباس بیرونی، غشاء)، پس لایه دوم نیز می تواند "متخلخل" باشد. چنین پارچه هایی به عنوان Soft Shell و Windbloc تعیین می شوند.

نحوه مراقبت از لباس با غشاء

لباس های غشایی هزینه زیادی دارد، بنابراین باید مراقب باشید که محصول ساخته شده از پارچه های با تکنولوژی بالا ماندگاری طولانی داشته باشد.

برای هر نوع غشا، بسته به ترکیب آن، شرایط مراقبت ویژه و مواد شیمیایی شستشوی توصیه شده وجود دارد تا محصولات خواص خود را برای مدت طولانی تری حفظ کنند.

لباس‌های ساخته شده از پارچه‌های غشایی را نمی‌توان با خشک‌شویی، با شوینده‌ها و پودرهای معمولی، محصولات حاوی کلر، یا استفاده از مواد شوینده یا نرم‌کننده استفاده کرد. ساختار غشاء پس از چنین عملیاتی مختل می شود، منافذ مسدود می شوند، خواص عملکردی از بین می روند و نمی توان آنها را بازسازی کرد.

قانون اساسی استفاده از مواد شوینده مخصوص برای شستشوی پارچه های غشایی است که پارچه را تمیز می کند و خواص غشا را نقض نمی کند. علاوه بر آنها، وسایلی وجود دارد که خاصیت تنفسی و ضد آب غشاء را افزایش می دهد (اسپری، اشباع).

شستشو باید در دمایی که بیش از 30-40 درجه سانتیگراد نباشد، به صورت دستی یا در ماشین بدون خیساندن در حالت شستشوی دستی، بدون چرخش انجام شود.

اگر محصول به شدت آلوده است، قبل از شستشوی اصلی و بدون خیساندن، مناطق آلوده را باید جداگانه با صابون شست.

همیشه برای دستورالعمل های نحوه مراقبت از یک محصول خاص به برچسب نگاه کنید.

بررسی