مربی یک اسطوره است. داستان نینا موزر

نینا موزر شخصیت ورزشی خود را از والدینش به ارث برده است. مادر قهرمان اتحاد جماهیر شوروی در رقص روی یخ است و پدر 27 بار قهرمان مسابقات ملی شد. درست است، نه در اسکیت بازی، بلکه در تنیس. حتی تعجب آور است که نینا تنها در سن شش سالگی تصمیم گرفت روی یخ برود.

نینا موزر تحت هدایت مادرش فعالیت ورزشی خود را آغاز کرد، اما موفقیت چندانی نداشت و علاوه بر این، زودگذر بود. در سن 15 سالگی ، این اسکیت باز جوان که به همراه اسکورنیاکوف در سطح آماتور اجرا می کرد ، به دلیل مصدومیت مجبور به پایان کار خود شد.

به نظر می رسید که شکست باید زندگی یک دختر 15 ساله را به طرز چشمگیری تغییر می داد ، اما او عاشق اسکیت بازی بود و عجله ای برای ترک این ورزش نداشت. در ابتدا او وارد موسسه تربیت بدنی کیف شد - اگرچه بعداً اعتراف کرد که پدرش مخالف آن بود. در همان زمان ، نینا به مادرش کمک کرد و از سال 1985 شروع به آموزش مستقل تیم های جوانان و بزرگسالان اتحاد جماهیر شوروی کرد.

نینا موزر طی سال ها کار موفق شده است خود را به عنوان یکی از بهترین مربیان جهان معرفی کند. اول از همه، جامعه ورزش موفقیت او را در تربیت جفت جوانان و جوانان می شناسد. با این حال، خود اسطوره اسکیت بازی هرگز از اعتراف به اینکه عاشق ایجاد و توسعه "پروژه ها" از ابتدا است خسته نمی شود.

در دهه نود ، نینا میخایلوونا موفق شد با تیم های ملی اوکراین و روسیه اعم از جوانان و بزرگسالان همکاری کند. در همان زمان، بخش‌های موزر شامل شاگردان مربیان دیگر می‌شد و ورزشکاران به سادگی باید مسیر درستی را تعیین می‌کردند - اما این کار به قدری آسان و بدون مزاحمت انجام می‌شد که اتفاقی که در حال رخ دادن بود مانند یک معجزه واقعی به نظر می‌رسید.

طرفداران اسکیت بازی مدرن بیشتر با موزر از کار او با اسکیت بازان با تجربه تاتیانا ولوسوژار و ماکسیم ترانکوف آشنا هستند. شبیه نینا موزر معمولی نبود، اما تمرین استعداد دیگری از مربی مشهور را نشان داد: ترکیب اسکیت بازان با تجربه در یک جفت کاملاً جدید.

یک زوج آماده برای مبارزه برای بالاترین مکان ها - Volosozhar و Trankov در فصل اول در مسابقات جهانی نقره گرفتند و سال بعد آنها دو بار به بالاترین پله سکوی المپیک در سوچی صعود کردند.

البته، اسکیت بازها قبلاً در طول حرفه خود شرکای خود را تغییر داده اند، بنابراین حتی نمی توان آنچه را که اتفاق افتاد نادر نامید، اما موفقیت این زوج روسی خاص است. به گفته خود ورزشکاران این مربی بود که نقاط مشترکی پیدا کرد که منجر به نتیجه مورد انتظار در المپیک شد.

به هر حال، موزر را می توان در چنین آزمایش هایی متخصص دانست. یک هدیه باورنکردنی به او کمک می کند تا متوجه زوجی شود که می توانند تیراندازی کنند، حتی اگر اسکیت بازان در حال حاضر جداگانه اجرا کنند. مانند مکانیزمی که ده ها گزینه را در ذهن شما مرور می کند و بهینه را انتخاب می کند.

پاییز گذشته ، در مصاحبه دیگری ، نینا میخائیلوونا خاطرنشان کرد که متوجه یک دوئت ستاره جدید در بین نوجوانان شده است. درست است ، بچه ها در جفت های مختلف اجرا کردند ، اما مربی هرگز نام خانوادگی آنها را فاش نکرد. شاید او به خود استعدادها یا مربیان آنها گفته است؟

یکی دیگر از پروژه های پرمخاطب نینا موزر، دوئت اوگنیا تاراسووا و ولادیمیر موروزوف بود. به هر حال ، این زوج نیز تا حد زیادی به لطف مربی جدید دوباره به هم پیوستند. شروع موفقیت آمیز و کسب مدال ها در نزدیکی گوشه بود، اگرچه در ابتدا این دو در سایه همکاران درخشان تر خود بودند - در چند سال این زوج تقریباً همه چیز را بردند، از مسابقات جوانان گرفته تا مدال های قهرمانی جهان.

در این زمینه، جدایی تاراسووا و موروزوف از سرمربی تیم غافلگیرکننده بود. شایعاتی در مورد بیماری نینا میخایلوونا پخش شد ، اگرچه او خود از نیاز به توسعه بیشتر اسکیت بازان در شرایط جدید صحبت کرد. با این حال ، معلوم شد که این فقط اجرای دوئت نیست - مربی به شدت صدا را کاهش داده و توجه خود را به مرکز آموزشی سیریوس در سوچی متمرکز کرده است.

استانیسلاو کراسیلنیکوف/تاس

در ابتدای فصل به نظر می رسید که خستگی از بین رفته است. موزر با شور و شوق گفت که او تیم تازه ای را جمع آوری کرده و برای آزمایش های جدید آماده است و در عین حال به مربی دیگر تاراسووا و موروزوف به نام ماکسیم ترانکوف کمک می کند. با این حال، فصل ادامه یافت و هیچ خبر دلگرم کننده ای از مربی باتجربه منتشر نشد.

نینا میخایلوونا چند سال پیش به آن پایان داد - سخنان او در رسانه ها غوغا کرد که به عنوان یک مربی، موزر دیگر نمی تواند چیزی برنده شود، زیرا او تصمیم گرفته بود به حرفه خود پایان دهد. در جایی هنوز این امید وجود دارد که مربی با قدرت جدید و چهره های جدید - همانطور که همیشه رویای آن را داشت - توسط شخص او تربیت شده است. اما در حال حاضر باید اعتراف کنیم که اسکیت بازی یک اسطوره دیگر را در این فصل از دست می دهد.

بررسی