دریبل، پاس و شوت. خلاصه تمرین بسکتبال

تمرین کامل می خواهید؟ 

معرفی

هواداران شکی ندارند: بسکتبال بهترین بازی با توپ است. در عین حال بسیار پیچیده است. شما نمی توانید فقط توپ را بردارید و بلافاصله تبدیل به لبرون جیمز شوید. از نظر شدت بار، بسکتبال از سایر ورزش های تیمی، به استثنای هاکی، پیشی می گیرد. فوتبال با عصبانیت در حاشیه دود می کند. والیبال - و حتی بیشتر. برای تربیت کودک به عنوان یک بسکتبالیست خوب، باید به چندین عامل مهم به طور همزمان توجه کنید. و هیچ کدام را نباید دست کم گرفت.

1) تربیت بدنی در بسکتبال، همه چیز بسیار مهم است - سرعت، انعطاف پذیری، توانایی پرش، استقامت و قدرت بدنی معمولی. البته، باید در همه اینها تعادل وجود داشته باشد؛ مهارت ها باید به طور مساوی توسعه یابند. در همان زمان - به شدت! اگر یک بازیکن به طور جدی حداقل در یک جزء شکست بخورد، بلافاصله تبدیل به یک حلقه ضعیف می شود. و هر استعداد دیگری همیشه به او کمک نمی کند تا معایب آشکار را جبران کند.

۲) آشنایی با اصول بازی. بسکتبال، مانند تنیس، شطرنج در حرکت است. قوانین پیچیده ای دارد و برای موفقیت باید به طور کامل درک کنید که دقیقاً چه کاری و چگونه باید در زمین انجام دهید.

3) نظریه. تعامل با شرکا یکی از کلیدهای اصلی پیروزی است. و تاکتیک های خوب همیشه می توانند حتی بالاترین مهارت شخصی را شکست دهند. از اولین تمرین، کودک باید بفهمد که عبور از زیر حلقه همیشه بهینه توسعه حمله نیست. و هرچه بهتر توپ را با کمک هم تیمی هایش به حرکت درآورد، شانس موفقیت او بیشتر می شود.

4) تکنیک. اینجاست که هر ورزشی شروع می شود. حتی در مسابقه 100 متر، تنظیم فرکانس صحیح و طول گام مهم است. در مورد انواع بازی چه می توانیم بگوییم. قبل از اینکه به فرزندتان تفاوت بین پیک اند رول و پیک اند پاپ و نحوه مقابله در دفاع منطقه ای را توضیح دهید، باید مطمئن شوید که او به طور مستقیم توپ را به درستی دریبل می کند، اصول دریبل را می داند و می تواند. یک پاس کور انجام دهید و بر تکنیک ایده آل تیراندازی در حلقه مسلط شوید.

شاید اینجاست که تمام تمرینات اولیه بسکتبال شروع می شود. قبلاً در مورد قوانین #ProstoProSport اینجا صحبت کردم. این مشکلی نیست که بفهمید چگونه توانایی های بدنی خود را بهبود ببخشید (در واقع، تفاوت چندانی ندارد که از چه تمرین هایی برای توسعه سرعت، توانایی پرش و انعطاف پذیری استفاده می کنید - چه برای بسکتبال یا ژیمناستیک). ما اصول تئوری و تاکتیک ها را برای بعد می گذاریم - این یک لایه جداگانه و بزرگ از علم بسکتبال است. از این گذشته ، اصلی ترین چیز برای شروع در تمرین بسکتبال تسلط بر تکنیک است.

پس بیایید شروع کنیم.

چهار ستون

در نهایت، تمام اصول اولیه تکنیک در بسکتبال به کار با توپ خلاصه می شود. بیایید جنبه های اصلی را برجسته کنیم:

1) مدیریت

2) انتقال

3) پرتاب

یک نکته دیگر را می توان در اینجا اضافه کرد:

4) حرکت پا

چه تمرین‌هایی برای بهبود «مهارت‌های» شما بهتر است؟ البته تعداد آنها بسیار زیاد است. ما فقط مهمترین آنها را برجسته می کنیم. بیایید یادداشت های آموزشی بسکتبال خود را ترسیم کنیم. و برای این ما از درس های "مدرسه 2.0" استفاده می کنیم - پروژه ای از رئیس جمهور فدراسیون روسیه آندری کریلنکو (که فراموش کرد - موفق ترین بازیکن ما در NBA).

I. دست گرمی بازی کردن

هر تمرینی با گرم کردن شروع می شود. هر کودک (و نه تنها کودکان) باید تمرینات ساده را یاد بگیرد. شامل:

1) شانه های خود را گرم کنید. صاف بایستید و بازوهای خود را به طرفین دراز کنید. حرکات دایره ای با بازوهای مستقیم 10 بار به جلو و سپس 10 بار به عقب انجام دهید.

۲) لگن را گرم کنید. دست ها را روی کمر قرار دهید، پاها را به اندازه عرض شانه باز کنید. چرخش‌هایی را در مفصل ران انجام دهید، انگار که حلقه‌ای را می‌چرخانید، 2 بار در هر جهت.

3) پشت خود را گرم کنید. آرنج های خود را خم کنید و پاها را به اندازه عرض شانه باز کنید و به سینه فشار دهید. کمر خود را 5-10 بار در هر جهت بچرخانید.

4) زانوهای خود را گرم کنید. صاف بایستید، پاها را کنار هم بگذارید. کمی بنشینید و دستان خود را روی زانوهای خود قرار دهید. سپس حرکات چرخشی را با زانوهای خود انجام دهید و با دستان خود به خود کمک کنید. 10 بار در هر جهت انجام دهید.

5) مچ پا را گرم کنید. دستان خود را روی کمربند خود قرار دهید. یک پا را کمی پشت سر خود روی انگشتان پا قرار دهید. در حالی که روی انگشتان پا استراحت می دهید، مچ پای خود را 10 بار در هر جهت بچرخانید، سپس پاها را عوض کنید.

6) اسکات. در پایان، 5 حرکت اسکات عمیق انجام دهید، پاشنه های خود را روی زمین نگه دارید و بازوهای خود را در مقابل خود دراز کنید.

II. کار پا

شما باید یاد بگیرید که پاهای خود را به پارکت "چسب بزنید". در غیر این صورت، هرگونه حرکت غیر ضروری منجر به نقض قوانین (معمولاً به دویدن) می شود. در اینجا چند تمرین اساسی برای آموزش مهارت مورد نظر آورده شده است.

1) تمرین در محل انجام می شود. برای خود یک پاس خودکار (پاس از تخته پشتی) انجام دهید، توپ را با هر دو دست بگیرید و در همان زمان یک پرش دو فوتی در جایگاه بسکتبال انجام دهید.

2) پای تکیه گاه را مشخص کنید و روی این پا چرخش به جلو و عقب انجام دهید.

3) دنباله اقدامات زیر را تقلید کنید: در حالی که کاملاً در هوا هستید توپ را بردارید. به طور همزمان روی هر دو (!) پا فرود بیایید. دور همان پا (!) بچرخید.

4) تمرین را 10 بار تکرار کنید: 5 بار روی پای راست و 5 بار روی پای چپ.

III. نگهداری

آموزش دریبل زدن توپ بدون این - هیچ جا. هیچ چیز در بسکتبال مهمتر از دریبل زدن نیست (به استثنای شوت زدن). یک بازیکن خوب باید بتواند توپ را بدون تمرکز روی آن دریبل کند. در عین حال، همیشه "پرتابه" را تحت کنترل احساس کنید و از آن در برابر دستان حریف خود محافظت کنید.

چند تمرین اساسی که به توسعه مهارت مورد نظر کمک می کند:

1) بایستید و ابتدا با یک دست و سپس با دست دیگر توپ را از زمین جدا کنید. انگشتان باز شده اند. سپس تمرین را با حرکت به سمت جلو و دست های متناوب تکرار کنید.

2) ابتدا در حالت ایستاده، سپس در حالت نشسته و دراز کشیده، توپ را از زمین جدا کنید. هنگام تغییر موقعیت، دریبل زدن توپ را متوقف نکنید.

3) ضربه زدن به توپ، حرکت به جلو، چرخش به چپ و راست، شتاب و کاهش سرعت. یک خط بکشید و توپ را در امتداد آن دریبل کنید.

4) با حرکت به جلو و چرخش 90 یا 180 درجه در جهات مختلف به توپ ضربه بزنید. توپ را دریبل کنید و طول گام خود را تغییر دهید.

اگر در حال تمرین یک تیم هستیم، استفاده از تمرینات برای دو بازیکن به طور همزمان مفید است. در زیر چند نمونه آورده شده است.

1) دو بسکتبالیست روبروی هم ایستاده اند. یکی توپ را دریبل می کند و دومی دقیقا حرکات آن را تکرار می کند.

2) یک بازیکن بدون توقف دریبل به دیگری می رسد.

3) یک بازیکن توپ را دریبل می زند، بازیکن دوم سعی می کند توپ را بگیرد.

در واقع، تمرینات بسیار بیشتری با هدف بهبود دریبلینگ وجود دارد. می توانید "مارها" (دویدن از کنار مخروط ها)، "شکل هشت"، دویدن های ساده در اطراف محیط سالن یا مورب انجام دهید. یک تمرین بسیار ابتدایی به نام "اره"، زمانی که توپ به سادگی با دست های مختلف از راست به چپ پرتاب می شود.

اگر بازیکن قبلاً به اصول اولیه تسلط داشته باشد، می توانید وظایف را به روش های حیله گر اما مؤثر پیچیده کنید. به عنوان مثال، تمرینات را نه با توپ بسکتبال، بلکه با یک تنیس یا حداقل یک توپ هندبال تکرار کنید. یا تمرین دریبل زدن با توپ بسکتبال، اما... پر شده در کیسه پلاستیکی. به عنوان مثال، بهترین دریبل‌زنان NBA مدرن - کایری اروینگ، استف کوری، راسل وستبروک - مهارت‌های خود را به این شکل تقویت کردند.

IV. پخش

یک عنصر مهم دیگر! مجدداً، بیایید به اساسی ترین تمرین هایی که به طور جدی به بهبود آن کمک می کند نگاه کنیم.

1) یک توپ را از فواصل مختلف به سمت دیواری در ارتفاعات مساوی پرتاب کنید و آن را بگیرید.

2) توپ را به دیوار پرتاب کنید، بچرخید و آن را بگیرید.

3) توپ را به سمت دیوار پرتاب کنید، در یک جهت یا جهت دیگر قدم بردارید.

4) از کنار دیوار بدوید، توپ را کمی جلوتر از خود به سمت آن پرتاب کنید و آن را بگیرید.

5) بنشینید، توپ را از این موقعیت پرتاب کنید و آن را بگیرید.

6) روی شکم دراز بکشید، توپ را به دیوار بیندازید و آن را بگیرید. سپس این تمرین را در حالی که به پشت دراز کشیده اید انجام دهید.

7) بنشینید و توپ را روی زمین پرتاب کنید تا به دیوار پرتاب شود و سپس با برخورد به زمین به دستان شما برگردد.

۸) بایستید و توپ را با شتاب به سمت دیوار پرتاب کنید. سعی کنید حداکثر تعداد پاس ها را در یک زمان مشخص (مثلاً در دقیقه) تکمیل کنید.

9) بایستید و توپ را به روش های مختلف به سمت دیوار پرتاب کنید: با یک دست، روی شانه، از پایین، بین پاها، رو به دیوار و سپس با پشت. پس از آن، همین کار را انجام دهید، فقط توپ را طوری پرتاب کنید که از زمین پرتاب شود.

10) دو توپ را در دستان خود بگیرید. آنها را یکی یکی به دیوار پرتاب کنید و به زمین بزنید. سعی کنید این کار را در سریع ترین زمان ممکن انجام دهید.

به طور کلی، شما می توانید اصول اولیه بازی بسکتبال را به روش های مختلف یاد بگیرید. به عنوان مثال، تمرین برای کودکان می تواند به این صورت انجام شود: شرکت کنندگان در یک دایره می ایستند و یک بازیکن با یک توپ در مرکز ایستاده است. او به صلاحدید خود به هر شریکی یک پاس می دهد و پس از آن کسی که توپ را دریافت کرده به سمت مرکز می دود و کسی که پاس را داده به جای او حرکت می کند. یک پاس جدید دنبال می شود و چرخه تکرار می شود. هر چه سریع تر، سرگرم کننده تر و بهتر است.

نکته اصلی در این آشفتگی این است که گیج نشوید. با این حال ... چرا ما فقط در مورد کودکان صحبت می کنیم؟ بزرگسالان نیز از این بازی قدردانی خواهند کرد!

خلاصه

البته نمی توان تمام مثال های تمرین های موثر را در یک مقاله آورد. بسکتبال یک ورزش بسیار همه کاره است، و شما باید مهارت های زیادی را توسعه دهید - از شتاب گرفته تا دویدن شاتل، توانایی حرکت به سمت عقب در حالت نیمه اسکوات (وضعیت اصلی بدن در دفاع) و سرعت دست (که در هنگام رهگیری مهم است).

اما در هر کسب و کاری آنچه مهم است پایه است و آنچه بعداً بر آن خواهد افتاد. اساس یک بازی بسکتبال خوب در آنچه در بالا توضیح داده شد نهفته است. شما باید بتوانید توپ را دریبل کنید، پاس بدهید، نحوه پرتاب کردن را بیاموزید و شریک خود را احساس کنید. بقیه چیزها به دنبال خواهد آمد. اصول اولیه تاکتیک ها و استراتژی زمانی به بهترین وجه آموخته می شوند که ابزاری برای اجرای آنها داشته باشید.

فیزیک را می توان به طور جداگانه بهبود بخشید (معمولاً به آموزش بازی اختصاص داده نمی شود). ما نحوه بهبود مهارت های دست زدن به توپ را شرح داده ایم. آن را امتحان کنید. باور کنید دو سه ماه کلاس های معمولی بدون هیچ ردی نمی گذرد. و قطعا نتیجه را خواهید دید!

بررسی