"بیماران آسمی" نروژی به طور قانونی دوپینگ می کنند. آیا این واقعا درست است؟

تیم های اسکی و بیاتلون نروژ متهم به استفاده از داروهای آسم برای پیروزی های خود هستند. #ProstoProSport مشکل را درک می کند.

با Fonbet یک شرط برد-برد قرار دهید!

قلب

Justyna #Kowalczyk: بازی های سوچی بهترین بازی هایی بود که من در آن شروع کردم

— Sovsport.ru (@sovsport) 25 فوریه 2014

پس از پیروزی‌های اسکی بازان نروژی یا دو ورزشکاران، قطعاً نظراتی در مورد آسم و دوپینگ قانونی در وب‌سایت‌های ورزشی روسیه منتشر می‌شود. برای اولین بار، روزنامه نگاران ما شروع به ترویج این موضوع در دهه 2000 کردند، زمانی که اوله اینار بیورندالن مدال های طلا را به دست آورد. در اسکی، قهرمان المپیک از لهستان، Justyna Kowalczyk مبارزی سرسخت در برابر مبتلایان به آسم بود. او هرگز فرصتی را از دست نداد تا رقیب نروژی خود ماریت بیورگن را به دلیل استنشاق مداوم سرزنش کند.

تا سال گذشته هیچ واکنش جدی از سوی WADA مشاهده نشد. اما در سپتامبر 2019، آنها در نهایت مجوز مطالعه ای در مورد تأثیر داروهای ضد آسم بر عملکرد ورزشکاران را صادر کردند و آن را از دانشگاه اولم سفارش دادند. جهان باید به زودی نتایج را بداند. سپس می توان موضعی مستدل در مورد موضوع آسم در ورزش شکل داد. البته اگر این تحقیق واقعا مستقل و درست باشد. در این میان دو نظر قطبی وجود دارد.

موقعیت نروژ

اول، درک این نکته مهم است که آسم ورزشی با یک بیماری مزمن تنفسی که میلیون ها نفر را در سراسر جهان تحت تاثیر قرار می دهد، یکسان نیست. راه ورزش بزرگ برای چنین افرادی از کودکی دریغ شده است. آسم ورزشکاران یک سندرم اکتسابی است. در هنگام فعالیت بدنی شدید در فضای باز ظاهر می شود. هوای سرد وارد برونش ها شده و باعث اسپاسم می شود. این همان جایی است که بسیاری از اسکی بازان و ورزشکاران بیاتلند بیمار از آنجا می آیند.

بدون بارهای خارج از دوره رقابتی، هیچ علامتی وجود ندارد. اما قبل از مسابقات، داروهای خاصی لازم است تا بیماری در طول مسابقه بیرون نیاید. اگر منحصراً در دوزهای درمانی مصرف شوند، به هیچ وجه بر نتیجه تأثیر نمی گذارند. حداقل این چیزی است که مدیر سابق تیم اسکی نروژی ویدار لفشوس فکر می کند. دکتر ورزش روسی سرگئی ایلیوکوف و همچنین بسیاری از ورزشکاران مشهور با او موافق هستند: همان بیورگن، ترزا جوهاگ، شارلوت کالا و دیگران.

استدلال مخالفان

آیا بیاتلون روسی ویالبه را نجات خواهد داد؟

یولیا بلوروکووا دارنده دو مدال برنز المپیک گفت که اجازه نمی دهد النا ویابه سرمربی تیم صحرانوردی روسیه به بیاتلون برود.#biathlon #biathlon #Vyalbe

— المپیک روسیه (@Olympic_Russia) 10 مه 2018

در روسیه، برخی از کارمندان، به عنوان مثال النا ویالبه و والری گازایف، داروهای ضد آسم را دوپینگ قانونی می نامند. سالبوتامول و سایر مواد در لیست ممنوعه WADA قرار دارند و استفاده از آنها مستلزم معافیت های درمانی است. در دوزهای بالاتر، داروها به عنوان استروئیدهای آنابولیک عمل می کنند - آنها رشد ماهیچه ها و چربی سوزی را افزایش می دهند. علاوه بر این، آنها اعتیاد آور هستند. بنابراین، هیچ تضمینی وجود ندارد که دارندگان TUE به شدت تا حجم مجاز استنشاق کنند.

Martin Jonsrud Sundby بیش از دوز مجاز دستگیر شد. انگار می خواستند موضوع را ساکت کنند و تنها موضع سخت WADA منجر به محرومیت حداقل دو ماهه و لغو برخی نتایج شد.

تقریباً در همان زمان، رسوایی دیگری رخ داد. فدراسیون نروژ به عمد "درمان" اسکی بازان کاملا سالم با مواد مخدر در مسابقات جهانی نوجوانان متهم شد. از جمله آنها، یوهانس کلبو، ستاره کنونی دو سرعت بود. این شایعات بی اساس نبود، بعداً توسط برخی از ورزشکاران و کارمندان تأیید شد. اما هیچ واکنشی به این موضوع وجود نداشت.

از افسانه های نروژی گذشته، دو ورزشکار بیاتلند و تورا برگر مشکوک به استفاده از دارو برای آسم بودند و پتر نورثگ مظنون به اسکی بود. هیچ مدرکی برای آنها وجود ندارد. شاید عبارت آندرس بسبرگ، رئیس سابق IBU: "بیورندالن آسم نیست، دیگر آسم ندارد." موارد واضح Bjorgen و Sundby هستند. همه چیز در آنجا قانونی و طبق گواهی است. مبهم ترین داستان با جوهاگ. او اعتراف کرد که از داروهای استنشاقی استفاده کرده است، اگرچه به گفته روزنامه نگاران سوئدی، تشخیصی ندارد. با این حال، اینها در مقایسه با استروئیدهای روی رژ لب، گل هستند. اما در اینجا حداقل یک مجازات کم و بیش کافی دنبال شد. برنده تور اسکی فعلی المپیک پیونگ چانگ را از دست داد.

در تیم روسیه هم مبتلایان به آسم قانونی بودند. استثناهای درمانی توسط دارندگان مدال طلا و برنز ماراتن سوچی، اسکی بازان الکساندر لگکوف و ایلیا چرنوسوف استفاده شد. در تیم بیاتلون، تشخیص به قهرمان المپیک الکسی ولکوف و مارگاریتا واسیلیوا داده شد. و در کشورهای دیگر احتمالاً ورزشکاران مبتلا به آسم وجود دارند. فقط این تبلیغ نمیشه

آیا داروهای آسم به شما در غلبه بر آسم کمک می کنند؟

هنوز هیچ داده ای برای حمایت از چنین نتیجه گیری وجود ندارد. هر کس می تواند ایده های خود را بر اساس شایعات و منطق روزمره شکل دهد. نویسنده #ProstoProSport مشکلی در استفاده قانونی از داروهای آسم توسط کسانی که واقعاً به آنها نیاز دارند نمی بیند، بلکه تنها با شدیدترین کنترل WADA بر روی رعایت دوزهای درمانی می بیند.

در بیاتلون، نروژ به هیچ وجه به دلیل داروسازی قویتر از روسیه است. بین ما و اسکاندیناوی ها شکاف بزرگی در سطح سازمان وجود دارد که از ورزش کودکان شروع می شود. همه شرایط در آنجا ایجاد شده است، ما آنها را نداریم. تیم ملی نروژ تحت نظارت ساختار مشکوکی به نام RBU نیست، جایی که کارمندان برای غنی سازی شخصی و نه برای توسعه ورزش می آیند. مفسر NRK نمی تواند یوهانس دال یا وتل سجاستاد کریستینسن را قلدری کند و آنها را مجبور به ترک تیم ملی کند.

در اسکی روسیه، در راس تیم اصلی مردی قرار دارد که اشتباهات زیادی مرتکب می شود، اما واقعاً به کار خود اهمیت می دهد. بنابراین، در آنجا با آرامش نروژی ها را شکست می دهیم. هیچ دارویی برای آسم وجود ندارد، اگر کسی در حال حاضر آنها را مصرف می کند، به آنها کمک می کند تا از سرگئی اوستیوگوف و الکساندر بولشونوف پیشی بگیرند. اما در داستان‌های جوهاگ و بیورگن، ما باید خیلی عمیق‌تر کاوش کنیم. شاید روزی به هایو سپلت دستور داده شوند و آن وقت ما تمام حقیقت را بدانیم. در هر صورت، تنها با استفاده از سالبوتامول، عضلاتی مانند ماریت رشد نخواهید کرد و به اندازه ترزا لاغر و انعطاف پذیر نخواهید شد.

بررسی